MyFeed Personalized Content
אבני דרך בהתפתחות ותזונת התינוק בגיל 6-0 חודשים
מאמר
הוספה למועדפים

גדילת תינוקות - חודשים ראשונים

תינוקך גדל ומתפתח במהירות מופלאה. בכל יום הוא מגלה ולומד משהו חדש. איך תוכלו ליהנות יחד מהגילויים המשותפים

בשבועות הראשונים לחייהם מרבים תינוקות להתפתח במהירות, ומאוד מענג ומסקרן לעקוב אחרי כל דבר חדש שהם מצליחים לעשות. בסוף החודש הראשון ייתכן שהתינוק יהיה מסוגל למקד את מבטו בפנייך לזמן קצר ולהרים מעט את ראשו כאשר הוא שוכב על הבטן.

כדי לסייע לתינוקך, נסה/י לגרות אותו ככל הניתן באמצעות דיבורים ולעודד אותו להגיב: תוכלו לשאול אותו שאלות ולדבר אליו. חשוב שתשמרו איתו על קשר עין ותסבירו לו מה אתם עושים, בייחוד כאשר אתם מחתלים אותו, מקלחים אותו ומאכילים אותו.

בשלב זה מתחיל התינוק להתמקד בחפצים שמולו וניתן להניח בסביבתו צעצועים וחפצים שימשכו את תשומת ליבו. בשלב הזה הוא יוכל בעיקר לצפות בהם. תוכלי גם לגעת בכפות ידיו, לעסות אותן ולדגדג אותו. העדיפו צעצועים רכים ובצבעים עזים (שחור, לבן ואדום) אותם התינוק מזהה בשלב זה.

יחס של כבוד הוא מפתח חשוב לאמהות טובה, ולגידול תינוק שיהיה בטוח בעצמו, מאוזן ושלם עם עצמו. גם אם הוא אינו מביע זאת, הוא מבין וקולט הרבה יותר ממה שאנו חושבים.

גם לפני שהתינוק שלך מוציא את ההברה הראשונה מפיו, דבר שעוד ייקח כמה חודשים טובים – יש לו דרכים מצויינות לאותת לך על רצונותיו וצרכיו. הסוד של הורות טובה ואוהבת הוא לתקשר איתו ולהבין מה הוא רוצה, כבר בשלב הזה.

איך עושים את זה? עם המון אהבה, לאט ותוך קשב ותשומת לב מלאים לכל סימן שהוא יכול לתת לך. החוכמה היא לנסות ולראות את התינוק שלך בבהירות, להבין את האישיות שלו ואת קווי אופיו, ללמוד להכיר אותו ולקבל אותו כפי שהוא – ולא, למשל, כפי שדמיינת שהוא יהיה במשך חודשי ההריון.

בדיוק כשם שתווי האופי של אנשים מבוגרים שונים מאוד אחד מהשני – כך גם האישיות והטמפרמנט של התינוק שלך שונים מאוד מתינוקות אחרים. האם הוא תינוק שקט במיוחד, שכמעט ואינו בא בדרישות? האם הוא תינוק עירני ונמרץ, שמצריך המון תשומת לב וגירויים חדשים כל הזמן? האם הוא תינוק רגזן ותובעני, ששום דבר כמעט אף פעם לא מספק אותו?

כבר בשלב מוקדם, בטווח שבין היום השלישי לחמישי, תינוקות שונים נבדלים מאוד אחד מהשני – בדרך שבה שהם אוכלים, באופן שבו הם ישנים, בצורה שבה הם מגיבים לגירויים ובאמצעים שבהם ניתן להרגיעם. הכירי את תינוקך. האזיני לסימני התקשורת הקטנים והגדולים שהוא מעביר לך – והכי חשוב: הגיבי להם.

שגרת היום של תינוקות רגישים נוטה להשתבש במהירות, ויש צורך גדול להרגיע אותם עם כל שינוי. טפיחות קלות על הגב ולחישות "ש.... ש...." באוזן יסייעו לכל תינוק – אבל במיוחד לרגישים שביניהם. תינוקות נמרצים יותר עשויים לבכות הרבה יותר, ואם לא תתערבי בבכי בשלב מוקדם, זה עלול להוביל להתפרצויות זעם. לאחר שתכירי את התינוק שלך היטב – תדעי טוב יותר איך בדיוק לטפל בו ואילו דברים מרגיעים אותו.

בסביבות גיל 5 שבועות התינוק מקשר בין מראה לצליל. בגיל זה הוא עשוי כבר לזהות את קולך. בחודש השני לחייו התינוק מגיב למגוון עשיר יותר של צלילים, כמו מוזיקה ורעש.